Ota huomioon harjaustiheys, veden- ja energiankulutus sekä kierrätys
Procter & Gamblen (P&G) brändit Oral-B ja Crest suorittivat kyselytutkimuksen, johon osallistui lähes 3 000 henkeä Yhdysvalloista ja Länsi-Euroopasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nykypäivän suunhoitotottumuksia. Tutkimuksesta saatiin hyödyllisiä tietoja, joiden avulla ihmiset voivat elää terveellisemmin ja vähentää suunhoitotottumustensa ympäristövaikutuksia.
Harjaa kahdesti päivässä: Maailman terveysjärjestö suosittelee harjaamaan hampaita kahdesti päivässä kahden minuutin ajan fluorihammastahnalla. Tämä auttaa vähentämään plakin ja hammaskiven kertymistä, reikiintymistä ja ienongelmia. Vastaajat kertoivat syyksi hampaiden harjaamatta jättämiseen nukahtamisen (27 %), liiallisen väsymyksen (24 %) tai laiskuuden (23%).
Sulje hana: Suunhoitotottumuksiin liittyvät pienet valinnat voivat paitsi edistää omaa terveyttä, myös pienentää ympäristövaikutuksia. Lähes neljäsosa (24 %) vastaajista kertoi jättävänsä hanan auki hampaiden harjauksen ajaksi. Yli puolet (60%) aliarvioi, kuinka paljon vettä menee hukkaan joka minuutti hanan ollessa auki. Hanan sulkeminen voi säästää jopa 28 litraa vettä päivässä. Lisäksi energiankulutusta voidaan pienentää käyttämällä kylmää vettä.
Irrota laturi: Lähes puolet (47%) sähköhammasharjaa käyttävistä vastaajista kertoi jättävänsä laturin pistorasiaan aina tai joskus, ja 31 % kertoi pitävänsä harjaa laturissa jatkuvasti. Useimmat laitteet kuluttavat sähköä ollessaan kytkettynä pistorasiaan. Muista siis irrottaa laturi, kun sähköhammasharjaa ei ladata.
Tarkista kierrätettävyys: Henkilökohtaiset hygieniatuotteet saattavat olla kierrätettäviä, minkä voi varmistaa tuote- ja pakkausmerkinnöistä. 19 % vastaajista kuitenkin kertoi kierrättävänsä hygieniatuotteet tai niiden pakkaukset harvoin tai ettei kierrätä niitä koskaan. Mikä tähän on syynä? Lähes kolmasosa (30 %) ei ollut ajatellutkaan asiaa, 22 % ei tiennyt, miten tuotteet kierrätetään, ja 19 prosentilla ei ollut omien sanojensa mukaan riittävästi kierrätettävää. Jokainen teko merkitsee, ja kun kaikki kantavat kortensa kekoon omaksumalla hyvät tottumukset, kaatopaikkajätteen määrä vähenee.
Oral-B:n ja Crestin tavoitteena on valistaa ja tarjota 2 miljardille ihmiselle terveelliset suunhoitotottumukset vuoteen 2030 mennessä. Samalla haluamme pienentää ihmisten ympäristövaikutuksia ja edistää vastuullista kulutusta. Hanke on osa "Healthy Smiles, Healthy Live" -strategiaa, jolla pyritään edistämään terveellisiä suunhoitotottumuksia ihmisten terveyden parantamiseksi ja samalla vähentämään vaikutuksia yhteisöihimme. Brändien keinoina ovat koulutus ja valistus, hammashoitotuotteiden ja -palveluiden tuominen ihmisten ulottuville sekä innovaatiot, jotka tekevät terveellisten tottumusten omaksumisesta hauskaa.
Tiedot ovat kyselytutkimuksesta, joka suoritettiin internetissä 7.–15.10.2020. Kyselyyn osallistui 2 905 vastaajaa väestöstä (1 093 Yhdysvalloista, 647 Ranskasta, 465 Isosta-Britanniasta, 353 Saksasta ja 347 Italiasta). Tulokset painotettiin maan, iän ja sukupuolen mukaan.